Blogitems

IRM360 B.V. 20 maart 2023


Implementeren van de ISO 9001 - Tactisch of niet?


ISO 9001 is de internationale norm op het gebied van kwaliteitsmanagement. Met deze erkende kwaliteitsnorm kunnen organisaties aantonen dat zijn of haar diensten en producten van de verwachte kwaliteit zijn. De norm kan beschreven worden als een maatstaaf voor vertrouwelijkheid en transparantie.
Er staan eisen in om kwaliteitsmanagementsystemen te standaardiseren, controleren en meetbaar te maken.

Echter, brengt een ISO 9001 verschillende voordelen met zich mee, zoals het voortdurend verbeteren en stroomlijnen van processen, genereren van een duurzame groei door middel van risicogericht werken, en verbeterde samenwerking met stakeholders voor een effectievere supply chain.

Deze verbeteringen brengen operationele prestaties naar een hoger niveau met minder fouten en hogere winst. En dankzij deze efficiëntere manier van werken besparen organisaties geld, en zorgen de doelgerichte interne processen voor een hogere klanttevredenheid. En motiveren ze het personeel.

Hierdoor verbreden organisaties mogelijkheden door aantoonbaar aan wet en regelgeving te voldoen en zo waardevolle klanten binnenhaalt.

De norm stelt eisen aan een kwaliteitsmanagementsysteem, wat betekent dat organisaties moeten voldoen aan bepaalde vereisten om de certificering te behalen. Enkele van deze vereisten zijn onder andere:

  1. Het vaststellen van een beleid voor kwaliteitsmanagement en het waarborgen dat het begrepen en gevolgd wordt door alle medewerkers.
  2. Het uitvoeren van regelmatige interne audits van het kwaliteitsmanagementsysteem om de effectiviteit ervan te beoordelen.
  3. Het vastleggen van procedures voor het beheer van documentatie en het wijzigen van processen om te voldoen aan de norm.
  4. Het identificeren van risico's en kansen binnen het bedrijf en het implementeren van plannen om deze aan te pakken.
  5. Het meten en monitoren van klanttevredenheid en het nemen van corrigerende maatregelen indien nodig.

Wanneer is het nou echt tactisch om te beginnen aan de implementatie volgens ISO 9001 en wanneer niet?

Het is tactisch om te starten met de certificering van ISO 9001 als je als organisatie zijnde groeit en merkt dat het belangrijk wordt om processen te formaliseren en te standaardiseren om hier de consistentie en kwaliteit te waarborgen.
Hier kan je ook aan denken als je strengere eisen wil gaan stellen aan de kwaliteit van je producten en diensten en ook je klanttevredenheid wil verhogen.

Het is ook aan te raden om te gaan beginnen met de certificering als je op zoek wil gaan naar nieuwe zakelijke kansen als organisatie. De certificering kan hierin dienen als een manier om zich te onderscheiden van concurrenten en nieuwe klanten te winnen.

 

Wanneer kan het minder tactisch zijn om te beginnen met het certificeringsproces van ISO 9001?

Het is niet tactisch om te beginnen met de implementatie van de ISO 9001 als je organisatie nog niet voldoende is ontwikkeld of heeft beperkte middelen om te investeren in de implementatie en het onderhoud van een kwaliteitsmanagementsysteem.

Ook is het niet verstand als je als organisatie geen duidelijke doelstellingen hebt voor de kwaliteit, hierdoor kan je moeite hebben om de vereisten van de norm te begrijpen en te implementeren.

Meer weten over de ISO 9001, ISO 22301 of andere certificeringen die voor jouw organisatie interessant zijn?

Of hulp nodig bij implementatie van de normen? We komen graag in contact voor mogelijkheden en informatie!

Mail naar: sales@irm360.nl of vul het contact formulier hier in!