Nu de maritieme sector steeds digitaler wordt, vormen cyberbeveiligingsrisico's een aanzienlijke bedreiging voor schepen, haveninfrastructuur en toeleveringsketens. De richtlijnen van de IMO voor het beheer van maritieme cyberrisico's (MSC-FAL.1/Circ.3) benadrukken de noodzaak van op risico gebaseerde cyberbeveiligingsstrategieën om systemen aan boord en aan wal te beschermen.
Belangrijkste gebieden die aan bod komen:
Door te voldoen aan het cyberbeveiligingsraamwerk van de IMO kunnen maritieme organisaties hun veerkracht tegen digitale bedreigingen vergroten en zorgen voor een veilige wereldhandel.
AI en automatisering transformeren de maritieme beveiliging en bieden nieuwe manieren om bedreigingen op te sporen, de navigatie te optimaliseren en de risicobeoordeling te verbeteren. IMO stimuleert technologische ontwikkelingen om de beveiliging te verbeteren zonder de veiligheid en naleving in gevaar te brengen.
Belangrijkste onderwerpen:
Door AI in te zetten binnen de beveiligingsrichtlijnen van de IMO kan de maritieme sector het toezicht verbeteren, de veiligheidscontroles stroomlijnen en het algehele risicobeheer verbeteren.
De internationale code voor de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten (ISPS-code), die door de IMO is ingevoerd, is een wereldwijd beveiligingskader dat bedoeld is om schepen, havens en maritieme infrastructuur te beschermen tegen bedreigingen van de veiligheid, waaronder terrorisme, piraterij en smokkel.
Belangrijkste onderwerpen:
Met de ISPS-code kunnen maritieme organisaties zorgen voor een proactieve benadering van de beveiliging van havens en schepen, waardoor de kwetsbaarheden in de wereldwijde maritieme handel worden verminderd.
Drones en onbemande oppervlakteschepen (USV's) worden belangrijke instrumenten voor maritieme beveiliging, die verbeterde monitoring, antipiraterijoperaties en vrachtinspecties mogelijk maken. Het toenemende gebruik ervan leidt echter tot zorgen op het gebied van regelgeving en cyberveiligheid.
Belangrijkste onderwerpen:
Door drones en onbemande systemen te integreren in maritieme beveiligingskaders kan de IMO real-time monitoring verbeteren en tegelijkertijd de naleving van wereldwijde beveiligingsnormen garanderen.
Ondanks moderne veiligheidsmaatregelen blijven piraterij en maritiem terrorisme belangrijke bedreigingen voor de internationale handel en de veiligheid van de bemanning. De IMO werkt nauw samen met kuststaten, zeemachten en belanghebbenden uit de sector om de risico's te beperken en de maritieme beveiliging te versterken.
Belangrijkste gebieden:
Door IMO's initiatieven tegen piraterij te implementeren, kunnen scheepvaartmaatschappijen schepen beschermen, de veiligheid van bemanningen garanderen en verstoringen van de wereldwijde handel tot een minimum beperken.
De wereldwijde maritieme bevoorradingsketen is een cruciaal onderdeel van de internationale handel, maar is ook kwetsbaar voor smokkel, ladingdiefstal en illegale handel. De IMO heeft veiligheidsprotocollen opgesteld om de transparantie te verbeteren, de vrachtinspecties te versterken en illegale activiteiten op scheepvaartroutes te voorkomen.
Belangrijkste onderwerpen:
Door de beveiliging van de aanvoerketen te verbeteren via IMO-regelgeving kan de maritieme industrie criminele uitbuiting van handelsroutes voorkomen en zorgen voor veiligere en efficiëntere wereldwijde scheepvaartactiviteiten.
Met IRM360 bent u verzekerd van een veilige en compliant toekomst op een schaalbare, praktische en kostenefficiënte manier.
Met onze andere beheersystemen voor onder andere privacy, bedrijfscontinuïteit, kunstmatige intelligentie en risicobewustzijn kunt u uw controle eenvoudig in uw tempo uitbreiden.
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of vraag een online demo aan van onze software.
Klik hier om een online demo aan te vragen.
We nemen graag contact met je op.
Mail naar: sales@irm360.nl of vul het contactformulier in.